Management and feminist militancy in the national universities of Argentina

The case of sexual health counseling (2008-2022)

Authors

  • Maria Victoria Imperatore Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) / Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0003-0438-1245

Keywords:

sexual health counseling, higher education, activism

Abstract

This article analyzes the emergence and multiplication of sexual health counseling spaces in the national universities of Argentina. It focuses on the years 2008-2022, between the first and the last counseling space registered. Methodologically, a documentary analysis was carried out based on the survey of the information available on the official web pages of the national universities of the seven Consejos Regionales de Planificación de la Educación Superior (CPRES) that make up the higher education system in the country. Fifteen in-depth interviews were also carried out with a total of 22 referents from 14 university sexual health counseling spaces between April and September 2022. As main contributions, the article proposes a) a periodization of the process of creation of university sexual health counseling spaces that distinguishes between a moment of emergence and another of multiplication, b) an interpretation of the predominance of the term "counseling" and, simultaneously, the diversity of ways of referring to sexual health and c) an analysis of the exchanges established, regarding sexual health counseling spaces, between university management and feminist militancy through the notion of trabajo militante.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Victoria Imperatore, Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Técnicas (CONICET) / Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires

B.A. in Sociology (UBA) and PhD candidate in Social Sciences at the UBA. She is a CONICET doctoral fellow (period 2020- 2025) based at the Gino Germani Research Institute (Faculty of Social Sciences -UBA). She is part of the Comprehensive Sexual Health Counseling at the Secretariat of Gender and Human Rights Policies of the Faculty of Social Sciences, UBA.

References

Bagnato, L.; Imperatore, V; Moltoni, R. y Trzenko, B. (2022). La nueva agenda feminista en la educación superior. Un mapeo de las políticas de género y sexualidades de las Universidades de la región metropolitana y centro de Argentina. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas (24) Dossier Feminismos: Distintas miradas, configuraciones y tensiones en el tiempo, 127-149.

Blanco, R. y Spataro, C. (2021). La agenda feminista en la universidad. Entre las estrategias institucionales y la autogestión estudiantil. En Losiggio, D. y Solana, M. (Comps.). Acciones y debates feministas en las universidades (39-58).

bellhooks (2016). Eros, erotismo y proceso pedagógico. En: AAVV, Pedagogías transgresoras. Córdoba: Bocavulvaria ediciones. Traducción de Déborah Britzman. https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2017/12/PEDAGOGIAS-TRANSGRESORAS-COMPLETO.pdf

Brown, L. (2014). Mujeres y ciudadanía en Argentina. Debates teóricos y políticos sobre derechos (no) reproductivos y sexuales (1990-2006). Buenos Aires: Teseo.

Castrillo, B. (2016). Dime quién lo define y te diré si es violento. Reflexiones sobre la violencia obstétrica. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana (24), 43-68. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7609/pr.7609.pdf

Elizalde, S. y Felitti, K. (2015). “Vení a sacar a la perra que hay en vos: pedagogías de la seducción, mercado y nuevos retos para los feminismos”. Estudios de Género. Revista interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México (2), 3-32.

Faur, E. y Pita, M. (2021). Lógica policial o ética del cuidado. Las múltiples caras del Estado. En Gutiérrez, et al. (coords.). Pandemia y crisis: el COVID-19 en América Latina (258-271). Guadalajara: Editorial Universidad de Guadalajara.

Felitti, K. (2009). Difundir y controlar: Iniciativas de educación sexual en los años sesenta. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 1(1). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/1478

Felitti, K. (2010). Sexualidad y reproducción en la agenda feminista de la segunda ola en la Argentina, 1970-1986. Estudios Sociológicos De El Colegio De México, 28(84), 791–812. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59820671005

Femenías, M. L. (2005). El feminismo académico en Argentina. Labrys (7).

Fillieule, O. (2015). Propuestas para un análisis procesual del compromiso individual. Intersticios. Revista Sociológica de pensamiento crítico 9(2), 197-201.

Longa, F. (2019). Historia del Movimiento Evita: la organización social que entró al estado sin abandonar la calle. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

López, M. (2018). La educación sexual integral después del debate. Marea Verde. Lo que el debate nos dejó. Revista Sociales en Debate. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/socialesendebate/article/view/3343

Menéndez, E. (1990). Morir de alcohol: Saber y hegemonía médica. México DF: Editorial Alianza Mexicana.

Milanesio, N. (2021). El destape. La cultura sexual en la Argentina después de la dictadura, Buenos Aires: Siglo XXI.

Ministerio de Salud y Desarrollo Social de la Nación (2018). Consejerías Integrales en Salud Sexual y Salud Reproductiva: propuesta de diseño, organización e implementación. http://iah.salud.gob.ar/doc/Documento190.pdf

Moltoni, R.; Bagnato, L. y Blanco, R. (2020). Instrumentos de abordaje de las violencias sexistas en universidades nacionales. Periodización, características institucionales y lenguajes de intervención (2014-2021). Papeles de trabajo, 149-168. http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/papdetrab

Morresi, S. y Vommaro, G. (2011). Saber lo que se hace. Expertos y política en Argentina. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento / Prometeo Libros.

Perelmiter, L. (2016). Burocracia plebeya. La trastienda de la asistencia social en el Estado argentino. Buenos Aires: UNSAM edita.

Pudal, B. (2011). Los enfoques teóricos y metodológicos de la militancia, Revista de Sociología (25). https://doi.org/10.5354/0719-529X.2011.27495

Radi, B. (2019). Injusticia reproductiva: entre el derecho a la identidad de género y los derechos sexuales y reproductivos. En: Fundación soberanía sanitaria (Comps.), Salud feminista. Soberanía de los cuerpos, poder y organización (125-146). Buenos Aires: Tinta limón.

RUGE/CIN (2021). Diagnóstico sobre la implementación de políticas de género en el sistema universitario argentino. Red Universitaria de Género/Consejo Universitario Nacional.

Spataro, C.; Azparren, A.; Imperatore, V. y Pais Andrade, M. (2021). Malabares para una gestión feminista: la experiencia de la Subsecretaría de Políticas de Género de la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA. Cuadernos feministas para la transversalización (6), 51-80. https://drive.google.com/file/d/1ldUNwnHdUkvjWpKf1fcBnTNWGPBarAuQ/view?usp=sharing

Universidad Nacional de Córdoba (2018). 10 años de trabajo. Consejerías en derechos sexuales y reproductivos en el ámbito de la salud pública. Universidad Nacional de Córdoba.

Vazquez Laba, V. y Rugna, C. (2017). Acción colectiva en torno a la agenda feminista sobre violencia de género en las Universidades Nacionales argentinas. Boletín Científico Sapiens Research 7 (1), 13-21. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6181599.pdf

Vázquez, M. (2014). Militar la gestión: una aproximación a las relaciones entre activismo y trabajo en el Estado. Apuntes. Revista de Ciencias Sociales XL (74), 71-102. https://doi.org/10.21678/apuntes.74.703

Vázquez, M. (2015). Del “que se vayan todos” a militar “por”, “para” y “desde” el Estado. Desplazamientos y reconfiguraciones del activismo juvenil y las causas militantes luego de la crisis del 2001 en Argentina. En Arce (comp.). El sistema es antinosotros. Culturas, movimientos y resistencias juveniles (383-428). España: Gedisa editora.

Published

2024-06-28

How to Cite

Imperatore, M. V. (2024). Management and feminist militancy in the national universities of Argentina: The case of sexual health counseling (2008-2022). Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 8(17). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/1155
Share |