Women selling on Facebook
Ethnography for the analysis of emerging fields
Keywords:
women vendors, informal work, Facebook bazaarsAbstract
Women in Mexico face multiple obstacles to entering paid formalwork activities, a fact that affects their high participation in jobs framed as informal. Likewise, in the search for activities that allow them to reconcile the spheres of their lives, women create different opportunities such as trading products on Internet platforms. The purpose of this research is to report on an emerging work activity developed by women who use the Facebook platform to sell different types of products,
This research develops its results from the information collected through ethnographic work that describes the sales work carried out, as the succession of online – offline contexts, understanding the behaviors and meanings from the perspective of the woman who sell in Facebook bazaars, and the self-perception of being informal vendors. . To collect information, research techniques were used: online participant and non-participant observation, analysis of posts in Facebook bazaars, participant observation in the field, ethnographic interviews and 10 individual in-depth interviews with bazaar vendors.
The most relevant results we find the relevance of job insecurity, the worsening for women of the conditions that perpetuate gender roles, such as the responsibilities imposed on women mothers for the care of infants, which makes this role a limiting factor in the formal jobs. In addition to the use of Facebook to create activities that generate economic profits and the formation of women's groups in offline spaces.
Downloads
References
Bacchetta, M., Ernst, E., y Bustamante, J. (2009). La globalización y el empleo informal en los países en desarrollo. Organización Internacional del Trabajo y Organización Mundial del Comercio.
Bey, H. (2011). TAZ: The Temporary Autonomous Zone. Seattle: Pacific Publishing Studio.
Calderón, M. (2018). Revisión de la literatura sobre economía informal y trabajo informal de mujeres en Colombia. Revista Guillermo de Ockham, 16 (2), 57-69. DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.3470
Castiblanco, S. E. (2018). Empreendedorismo informal e gênero: uma caracterização dos vendedores ambulantes em Bogotá. Sociedad y economía, (34), 211-228. http://www.scielo.org.co/pdf/soec/n34/1657-6357-soec-34-00211.pdf
Contreras, T. (2019). Empleo informal. Evolución teórica y criterios para su estimación derivados de la Organización Internacional del Trabajo (OIT). Revista Lebret, (11), 11-35.
Contreras, T. (2016). El empleo informal del colectivo latinoamericano con más residen-tes en España ante la crisis (una aproximación a su medición, 2005-2014). [Tesis Doctoral] . Universidad Complutense de Madrid
De Soto, H. (1988). ¿Por qué importa la economía informal?. Estudios Públicos (30).
Diario de Morelos. (20, octubre 2021). #SoydeMorelos LLENAN "NENIS" CALLE JUNTO AL "REVO". [Descripción audiovisual]. Facebook. https://www.facebook.com/DiariodeMorelosOficial/posts/5298425293517250
Facebook (2004). Newsroom Productos Grupos [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://ltam.newsroom.fb.com/products/
Fullaondo, A. (2007). La inmigración en España: una aproximación metropolitana com-parada. ACE, 2 (4), 497-518. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/3139/3arkaitz_fullaondoACE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forkuor, J., Akuoko, K. y Yeboah, E. (2017). Negotiation and Management Strategies of Street Vendors in Developing Countries: A Narrative Review. SAGE 7(1). https://doi.org/10.1177/2158244017691563
Gómez, A. (2019). La economía informal y el turismo en Costa Rica: estudio de caso en Guanascate. Revista Universidad en Diálogo, 9 (1), 11-30. https://doi.org/10.15359/udre.9-1.1
González, A. (2017). Trabajo, género y redes sociales: experiencias laborales de adminis-tradoras de bazares de ropa en Facebook. Rev. Colmb. Soc., 40 (2), 120-146. DOI: 10.15446/res.v40n2.66388
Hart, K. (1973). Informal Income Opportunities and Urban Employment in Ghana. The Journal of Modern African Studies,11 (1), 61-89.
Hine, C. (2004). Etnografía virtual. México: Sage.
JCB. (19 de marzo de 2021). Las “nenis” aportan más de 9 millones de pesos diarios a la economía: UNAM. Noticieros Televisa.https://noticieros.televisa.com/historia/nenis-aportan-9-millones-de-pesos-diarios-a-la-economia/
León, A. (2014). Estudio de la economía informal en Villavicencio con enfoque neoes-tructural [Tesis de Maestría, Universidad de Santo Tomás]. Repositorio Institucional – Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/2442/2014AstridLeon.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maloney, W. F. (2004). Informality revisited. World development, 32(7), 1159-1178.
Minniti, M. y Nardone, C. (2007). Being in Someone Else´s Shoes: the Role of Gender in Nascent Entrepreneurship. Small Business Economics, 28, 223-238.
Moreno, S. (2008). Análisis de los temas relevantes de la agenda nacional para el desarrollo metropolitano. Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública.
Moser, C., Resnick, P., y Schoenebeck, S. (Mayo de 2017). Community commerce: Facilitating trust in mom-to-mom sale groups on Facebook. En Proceedings of the 2017 CHI conference on human factors in computing systems (4344-4357).https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3025453.3025550
Moyano, E., Castillo, R. y Lizana, J. (2009). Trabajo informal: motivos, bienestar subjetivo, salud y felicidad en vendedores ambulantes. Psicologia em Estudo,13 (4), 693-701.
OIT. (2018). Panorama Laboral 2018. Perú: OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_654969.pdf
Ostos, M. (12 de mayo de 2021). ¿Las Nenis pagarán impuestos? Esto implica formalizar este creciente mercado. Mercadotecnia. https://www.merca20.com/las-nenis-pagaran-impuestos-esto-implica-formalizar-este-creciente-mercado/
Palacios, R. (2016). The New Identities of Street Vendors in Santiago, Chile. Space and Culture, 19(4): 421–434.
Pérez, C., Ardèvol, E., Bertrán, M. y Callén, B. (2003). Etnografía virtualizada: la obser-vación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, Revista de Pensamiento e Investigación Social, 3, 72-92.
Perry, G., Maloney, W., Arias, O., Fajnzylber, P., Mason, A., Saavedra-Chanduvi, J., & Bosch, M. (2007). Informalidad: escape y exclusión. Estudios del Banco Mundial so-bre América Latina y el Caribe.
Portes, A., Castells, M., Benton, L. (1989). The informal economy: studies in advanced and less developed countries. Baltimore: John Hopkins University.
Quezada Díaz, B., & Hindrichs, I. (2022). La Economía Neni. Tekoporá. Revista Latinoa-mericana De Humanidades Ambientales Y Estudios Territoriales 4(1). https://doi.org/10.36225/tekopora.v4i1.131
Rodríguez, M.C., Rodríguez, M. y Zapata, M. (2018). Mujeres, inmigrantes y jóvenes: formas de acceso informal al hábitat en la ciudad. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 10(3), 485-499. https://doi.org/10.1590/21753369.010.003.AO02
Rojas, C. (2011). Mujer, dinámica laboral y economía informal. Una perspectiva interpretativa desde la teoría de género. [Tesis doctoral. Universidad de Carabobo].
Samaniego, N. (2007). El crecimiento explosivo de la economía informal. Economía UNAM, 5 (13).
Souza, R. y Munhoz. (2013). Consumo Colaborativo em Bazares de Trocas do Facebook: Uma Investigação no Bazar de Trocas da Estilo. Intercom [Ponencia]. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-0644-1.pdf
Tokman, V. (1982). Unequal development and the absorption of labour: Latin America 1950-1980. Cepal Review.
Tokman, V. (2001). De la informalidad a la modernidad. OIT: Santiago de Chile.
Tunal, G. (2010). Mujer, familia y trabajo afectivo: una cara de la informalidad laboral. Revista Rascunhos Culturais, 1(2), 43-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Latinoamericana de Antropologia del Trabajo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.