Women selling on Facebook

Ethnography for the analysis of emerging fields

Authors

Keywords:

women vendors, informal work, Facebook bazaars

Abstract

Women in Mexico face multiple obstacles to entering paid formalwork activities, a fact that affects their high participation in jobs framed as informal. Likewise, in the search for activities that allow them to reconcile the spheres of their lives, women create different opportunities such as trading products on Internet platforms. The purpose of this research is to report on an emerging work activity developed by women who use the Facebook platform to sell different types of products,

This research develops its results from the information collected through ethnographic work that describes the sales work carried out, as the succession of  online – offline contexts, understanding the behaviors and meanings from the perspective of the woman who sell in Facebook bazaars, and the self-perception of being informal vendors. . To collect information, research techniques were used: online participant and non-participant observation, analysis of posts in Facebook bazaars, participant observation in the field, ethnographic interviews and 10 individual in-depth interviews with bazaar vendors.

The most relevant results we find the relevance of job insecurity, the worsening for women of the conditions that perpetuate gender roles, such as the responsibilities imposed on women mothers for the care of infants, which makes this role a limiting factor in the formal jobs. In addition to the use of Facebook to create activities that generate economic profits and the formation of women's groups in offline spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belem Quezada Diaz, Centro de Investigación Transdiciplinar en Psicologia de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesora Investigadora de Tiempo CompletoLicenciada, Maestra y Doctora por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM). Es docente de licenciatura y posgrado. Realiza investigación y cuenta con publicaciones en los temas relacionados con factores psicosociales en el trabajo, economia social y solidaria, trabajo informal y participación de las mujeres en el trabajo remunerado y no remunerado.

Alejandra Ramirez López, Escuela Nacional de Antropologia e Historia

Doctora en Antropologia Social por la Escuela Nacional De Antropologia e Historia (ENAH), México. Realiza una estancia posdoctoral en laBenemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México. Es Profesora de posgrado en la BUAP. Investiga sobre juventudes afromexicanas, racismos, educación y migración.

References

Bacchetta, M., Ernst, E., y Bustamante, J. (2009). La globalización y el empleo informal en los países en desarrollo. Organización Internacional del Trabajo y Organización Mundial del Comercio.

Bey, H. (2011). TAZ: The Temporary Autonomous Zone. Seattle: Pacific Publishing Studio.

Calderón, M. (2018). Revisión de la literatura sobre economía informal y trabajo informal de mujeres en Colombia. Revista Guillermo de Ockham, 16 (2), 57-69. DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.3470

Castiblanco, S. E. (2018). Empreendedorismo informal e gênero: uma caracterização dos vendedores ambulantes em Bogotá. Sociedad y economía, (34), 211-228. http://www.scielo.org.co/pdf/soec/n34/1657-6357-soec-34-00211.pdf

Contreras, T. (2019). Empleo informal. Evolución teórica y criterios para su estimación derivados de la Organización Internacional del Trabajo (OIT). Revista Lebret, (11), 11-35.

Contreras, T. (2016). El empleo informal del colectivo latinoamericano con más residen-tes en España ante la crisis (una aproximación a su medición, 2005-2014). [Tesis Doctoral] . Universidad Complutense de Madrid

De Soto, H. (1988). ¿Por qué importa la economía informal?. Estudios Públicos (30).

Diario de Morelos. (20, octubre 2021). #SoydeMorelos LLENAN "NENIS" CALLE JUNTO AL "REVO". [Descripción audiovisual]. Facebook. https://www.facebook.com/DiariodeMorelosOficial/posts/5298425293517250

Facebook (2004). Newsroom Productos Grupos [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://ltam.newsroom.fb.com/products/

Fullaondo, A. (2007). La inmigración en España: una aproximación metropolitana com-parada. ACE, 2 (4), 497-518. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2099/3139/3arkaitz_fullaondoACE.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Forkuor, J., Akuoko, K. y Yeboah, E. (2017). Negotiation and Management Strategies of Street Vendors in Developing Countries: A Narrative Review. SAGE 7(1). https://doi.org/10.1177/2158244017691563

Gómez, A. (2019). La economía informal y el turismo en Costa Rica: estudio de caso en Guanascate. Revista Universidad en Diálogo, 9 (1), 11-30. https://doi.org/10.15359/udre.9-1.1

González, A. (2017). Trabajo, género y redes sociales: experiencias laborales de adminis-tradoras de bazares de ropa en Facebook. Rev. Colmb. Soc., 40 (2), 120-146. DOI: 10.15446/res.v40n2.66388

Hart, K. (1973). Informal Income Opportunities and Urban Employment in Ghana. The Journal of Modern African Studies,11 (1), 61-89.

Hine, C. (2004). Etnografía virtual. México: Sage.

JCB. (19 de marzo de 2021). Las “nenis” aportan más de 9 millones de pesos diarios a la economía: UNAM. Noticieros Televisa.https://noticieros.televisa.com/historia/nenis-aportan-9-millones-de-pesos-diarios-a-la-economia/

León, A. (2014). Estudio de la economía informal en Villavicencio con enfoque neoes-tructural [Tesis de Maestría, Universidad de Santo Tomás]. Repositorio Institucional – Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/2442/2014AstridLeon.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Maloney, W. F. (2004). Informality revisited. World development, 32(7), 1159-1178.

Minniti, M. y Nardone, C. (2007). Being in Someone Else´s Shoes: the Role of Gender in Nascent Entrepreneurship. Small Business Economics, 28, 223-238.

Moreno, S. (2008). Análisis de los temas relevantes de la agenda nacional para el desarrollo metropolitano. Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública.

Moser, C., Resnick, P., y Schoenebeck, S. (Mayo de 2017). Community commerce: Facilitating trust in mom-to-mom sale groups on Facebook. En Proceedings of the 2017 CHI conference on human factors in computing systems (4344-4357).https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3025453.3025550

Moyano, E., Castillo, R. y Lizana, J. (2009). Trabajo informal: motivos, bienestar subjetivo, salud y felicidad en vendedores ambulantes. Psicologia em Estudo,13 (4), 693-701.

OIT. (2018). Panorama Laboral 2018. Perú: OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_654969.pdf

Ostos, M. (12 de mayo de 2021). ¿Las Nenis pagarán impuestos? Esto implica formalizar este creciente mercado. Mercadotecnia. https://www.merca20.com/las-nenis-pagaran-impuestos-esto-implica-formalizar-este-creciente-mercado/

Palacios, R. (2016). The New Identities of Street Vendors in Santiago, Chile. Space and Culture, 19(4): 421–434.

Pérez, C., Ardèvol, E., Bertrán, M. y Callén, B. (2003). Etnografía virtualizada: la obser-vación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, Revista de Pensamiento e Investigación Social, 3, 72-92.

Perry, G., Maloney, W., Arias, O., Fajnzylber, P., Mason, A., Saavedra-Chanduvi, J., & Bosch, M. (2007). Informalidad: escape y exclusión. Estudios del Banco Mundial so-bre América Latina y el Caribe.

Portes, A., Castells, M., Benton, L. (1989). The informal economy: studies in advanced and less developed countries. Baltimore: John Hopkins University.

Quezada Díaz, B., & Hindrichs, I. (2022). La Economía Neni. Tekoporá. Revista Latinoa-mericana De Humanidades Ambientales Y Estudios Territoriales 4(1). https://doi.org/10.36225/tekopora.v4i1.131

Rodríguez, M.C., Rodríguez, M. y Zapata, M. (2018). Mujeres, inmigrantes y jóvenes: formas de acceso informal al hábitat en la ciudad. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 10(3), 485-499. https://doi.org/10.1590/21753369.010.003.AO02

Rojas, C. (2011). Mujer, dinámica laboral y economía informal. Una perspectiva interpretativa desde la teoría de género. [Tesis doctoral. Universidad de Carabobo].

Samaniego, N. (2007). El crecimiento explosivo de la economía informal. Economía UNAM, 5 (13).

Souza, R. y Munhoz. (2013). Consumo Colaborativo em Bazares de Trocas do Facebook: Uma Investigação no Bazar de Trocas da Estilo. Intercom [Ponencia]. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/resumos/R8-0644-1.pdf

Tokman, V. (1982). Unequal development and the absorption of labour: Latin America 1950-1980. Cepal Review.

Tokman, V. (2001). De la informalidad a la modernidad. OIT: Santiago de Chile.

Tunal, G. (2010). Mujer, familia y trabajo afectivo: una cara de la informalidad laboral. Revista Rascunhos Culturais, 1(2), 43-62.

Published

2023-12-20

How to Cite

Quezada Diaz, B., & Ramirez López, A. (2023). Women selling on Facebook: Ethnography for the analysis of emerging fields. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 7(16). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/1205
Share |

Most read articles by the same author(s)