Professors-researchers at UNAM-I, consequences of teacher evaluation and control through the stimulus system and scholarships

Authors

  • Pedro Adrian Anaya Pedraza Universidad Autónoma Metropolitana

Keywords:

control, resistance, professors-researchers

Abstract

In this article, the reader will be able to find the results of a master’s research that was interested in analyzing the academic work of the Autonomous Metropolitan University- Iztapalapa (UAM-I) professors-researchers. This from a work perspective, where an attempt was made to characterize how the scholarship stimulus system works as a control mechanism over the work process. This system has been perfected thanks to the new digital platforms, which facilitate the processes teacher’s evaluation for institutions. To build information, we used reports, press releases, and previous research, but the most important were the stories of the teacher-researchers. Through them, it was possible to know a multiplicity of strategies of resistance against the control that is sought to exert through institutional times and research results linked to salary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barnes, H. (7 de julio de 2014). Los 8 males del profesor universitario: "Es uno de los trabajos más tóxicos que existen". El Confidencial. Recuperado en: https://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2014-07-07/los-8-males-del-profesor-universitario-es-uno-de-los-trabajos-mas-toxicos-que-existen_156018/

Bourdieu, P. (2008). Homo Academicus. Buenos Aires: Siglo XXI.

Burawoy, M. (1979). Manufacturing Consent: Changes in the Labour Procees under Monopoly Capitalism. Londres: Mac Millan.

Braverman, H. (1974). Trabajo y capital monopolista. México: Nuestro Tiempo.

Chanfrault-Duchet, M. (1995). Mitos y estructuras narrativas en la historia de vida: la expresión de las relaciones sociales en el medio rural, Historia y Fuente Oral (14), 12-21.

Coriat, B. (1992). El taller y el robot. México: Siglo XXI.

De la Garza, E. (2011). La revitalización del debate del proceso de trabajo, Revista Latino-americana de Estudos do Trabalho, 16 (26), 7-35.

De la Garza, E. (2014). En los limites del trabajo. México: Instituto de Investigaciones Sociales-UNAM..

De la Garza, E. (2018). La metodologia configuracionista para la investigación. México: Gedisa/UAM-I.

Diaz, B. (2006). "Evaluación de la educación superior entre la compulsividad y el conformismo". La educación que México necesita visión de experto. Recuperado en: http://www.caeip.org/docs/portada/LaeducacionqueMexiconecesita.pdf

Doeringer, P. B. & Piore, M. J. (1983). "Los mercados internos de trabajo", en Tohaira, L., El mercado de trabajo: teorias y aplicaciones. Madrid: Alianza Editorial.

Edwards, P. (1986). El conflicto en el trabajo: un análisis materialista de las relaciones laborales en la empresa. Oxford: Basil Blackwell.

Fleming, P. (2016). Resistance and the Post-Recognition, Turn in Organization, Journal of Management Inquiry 25 (1), 106-110.

Gil, M. (2008). Los dilemas del profesorado en la educación superior mexicana calidad en la educación (28), 53-69.

Granovetter (1992). "The Sociological and Economic Approaches to Labor Market Analysis: A Social Structural View", en The Sociology of Economic Life. San Francisco/ Oxford: Westview Press.

Gramsci, A. (2007). Antologia. Selección, traducción y notas de Manuel Sacristán. Madrid: Siglo XXI.

Hyman, R. (1975). Relaciones industriales. Una introducción marxista. Madrid: H. Blume Ediciones.

Ibarra, E. y Rondero, L. (2008). Regulación del trabajo académico y deshomologación salarial: balance general de sus ejes problemáticos en Anuario Educativo Mexicano: visión retrospectiva. México: Miguel íngel Porrúa.

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones cientificas. México: Fondo de Cultura Económica.

Piña, C. (1989). Sobre la naturaleza del discurso autobiográfico, Argumentos (7), 131-160.

Pérez, J. (16 de noviembre de 2018). El cientifico ha confundido el fin con los medios. Voz Populi. Recuperado en: https://www.vozpopuli.com/altavoz/next/sistema-cientifico-confundido-fin-medios_0_1182182866.html

Scott, J. (1990). Domination and the Arts of Resistance. New Haven/Londres: Yale University.

Taylor, F. (1911). La organización cientifica del trabajo.

Thompson, E. y Ackroyd S. (1995). All quiet on the workplace front?: A critique of recent trends, British industrial sociology 29 (4).

UAM (2016). Informe Anual de Actividades de la Universidad Autónoma Metropolitana 2016. Recuperado en: http://www.uam.mx/informesrg/, fecha de última consulta 3 de abril de 2016.

UAM (2017). Anuario Estadistico 2017, http://www.transparencia.uam.mx/. Recuperado el 21 de junio de 2017.

Zemelman. (1987). Uso critico de la teoria. En torno a las funciones analiticas de la totalidad. México: El Colegio de México/Universidad de las Naciones Unidas.

Published

2020-07-24

How to Cite

Anaya Pedraza, P. A. (2020). Professors-researchers at UNAM-I, consequences of teacher evaluation and control through the stimulus system and scholarships. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(8). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/630
Share |