"You will always have a job". Notes on the femization of acting work

Authors

  • Karina Mauro CONICET – UBA / UNA

Keywords:

Feminization, Acting, Working conditions

Abstract

This paper proposes to analyze the symbolic, political and economic web that underlies in the power relations between the agents that are involved in the production of live and audiovisual shows, and also between the stage-screen and the consumers. Leaving from the premise that the patriarchal order builds gendered social spaces and work cultures, we propose to characterize the stage and the screen as feminized spaces. As a consequence, we consider that it exists a feminized work culture that have an impact on both actors and actresses. We will analyze the situations in which this culture reproduces, and where the discipline of actors and actresses and the mediation of their relationship with the audience are produced: the acting training, the hierarchical position of authors and directors in the artistic field and the audition or casting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV (2018). Dossier Condiciones laborales de los trabajadores del espectáculo en Buenos Aires (1902 – 1955), telondefondo. Revista de Teoria y Critica Teatral, 27, 108-258.

AAVV (2006). Antroporteño. Intercambio, formación, teatro. Primeras jornadas de estudio e intercambio de la formación actoral en Buenos Aires desde la óptica del estudiante, Buenos Aires: UBA / Centro Cultural Ricardo Rojas

Adorno, R. (1988). El sujeto colonial y la construcción cultural de la alteridad. Revista de critica literaria latinoamericana, 14(28), 55-68.

Barletta, L. (1961). Manual del actor. Buenos Aires: Ediciones del Teatro del Pueblo.

Bourdieu, P. (2010). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

De Certeau, M. (2007). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. México DF: Universidad Iberoamericana / Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente.

Estiú, E. (1982). "La concepción platónico–aristotélica del arte: técnica e inspiración". Revista de Filosofia 24, 7-26.

Federici, S. (2004). Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.

Foucault, M. (2000). La verdad y las formas juridicas. Barcelona: Gedisa

Fuller, N. (1997). Fronteras y retos: varones de clase media del Perú. Masculinidad/es. Poder y crisis, 139-153.

Kaplan, E. A. (1998). ¿Es masculina la mirada? Las mujeres y el cine: a ambos lados de la cámara (Vol. 46). Universitat de Valí¨ncia.

Malo, M. (2001). Feminización del trabajo. Contrapoder, 4 (5).

Martin-Barbero, J. (1998). Redescubriendo al pueblo: la cultura como espacio de hegemonia. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonia. Convenio Andrés Bello.

Mauro, K. (2018). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artistico. telondefondo. Revista de Teoria y Critica Teatral, 14(27), 114-143.

Mauro, K. (2018). #MiráCómoNosPonemos ¡CORTEN! Revista Anfibia, UNSAM.

Mauro, K. (2016). Apuntes sobre una cuestión pendiente: la actuación cinematográfica. Imagofagia, (13).

Mauro, K. (2014). Elementos para un análisis teórico de la actuación: Los conceptos de Yo Actor, Técnica de Actuación y Metodologia Especifica. telondefondo. Revista de Teoria y Critica Teatral, 19, 137-156.

Mauro, K. (2011). Alcances y limites de una perspectiva canónica: La Actuación entre las nociones de "representación" y de "interpretación". Larios Ruiz, Sh.; Mauro, K. et al. Escenarios Post-Catástrofe, 1º Premio de Ensayo Teatral. México: Artezblai, 51-92.

Monfort, F. (2018). Sacar el cuerpo. Página12, 9 de noviembre de 2018.

Palermo, H. (2017). La producción de la masculinidad en el trabajo petrolero. Editorial Biblos.

Pérez, M. (2015). Las donaciones piadosas y el modelo del don. Astarita, C. (Comp.), La Edad Media. Recorridos historiográficos. CABA: Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires

Rancií¨re, J. (2010). El espectador emancipado. Ediciones Manantial.

Rodriguez Durán, A. B. (2014). Los sentidos del trabajo femenino en la Argentina del 1900. En VIII Jornadas de Sociologia de la UNLP 3 al 5 de diciembre de 2014 Ensenada, Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociologia.

Segato, R. L. (2018). Contra-pedagogias de la crueldad. Prometeo Libros.

Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropologia, el psicoanálisis y los derechos humanos. Universidad Nacional de Quilmes.

Szondi, P. (1994). Teoria del drama moderno. Tentativa sobre lo trágico. Barcelona: Destino.

Tribulo, J. A. (2006). Stanislavski-Strasberg. Editorial Atuel.

Ure, A. (2003). Sacate la careta, Buenos Aires: Norma

Vargas-Monroy, L. Disciplinarización del género y producción de mujeres trabajadoras: una discusión desde la obra de Paul B. Preciado. Intervenciones en estudios culturales, 3(4), 79-93.

Veloz Contreras, A. (2010). Mujeres purépechas en las maquiladoras de Tijuana: Entre la flexibilidad y significación del trabajo. Frontera norte, 22(44), 211-236.

Published

2020-07-28

How to Cite

Mauro, K. (2020). "You will always have a job". Notes on the femization of acting work. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(8). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/726
Share |