Labor and production conditions in the visual arts. Some reflections on the right pf participation

Authors

  • Mariela Delnegro UBA - FLACSO - ISP Joaquin V. González
  • Norah Longo UNA – UBA

Keywords:

artes visuales, condiciones laborales, derecho de participación, mercado, Argentina

Abstract

The historical review of the concept of the visual artist introduces a complex and problematic imaginary that naturalizes an idealized creator where his work and artistic product seems to deny commercial and retributive aspects. Considered an invaluable, spiritual and intellectual work, over time, this idea favored the markets and created numerous intermediary agents in the artistic field as the professional artist and his working conditions were relegated. Today, when relating the artistic practice with its working and production conditions, it is worth asking, what values ​​does that work produce, under what working conditions is it carried out, what are its intellectual and patrimonial rights and who obtain the best profits. This article reviews the modes of insertion of artists as workers in the art system today, the different values ​​involved in artistic exchanges and focuses particularly on the analysis of the "Right of participation" or Droit de Suite to try to clarify its scope and limitations, its advantages and disadvantages for strengthening the employment situation of visual artists, and their prospects for application in Argentina. This right has obtained half sanction in the Senate of the Nation in 2015 and would seem to constitute an advance in the conquest of better working conditions for visual artists in Argentina. However, it also introduces new tensions within the artistic field that involve the different actors participating in the structure of production, the circulation of artistic goods and practices, consumption and the market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1979), La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Bogotá: Taurus.

Bourdieu, P. (1995), Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Razones prácticas sobre la teoria de la acción, Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2003), El amor al arte. Los museos europeos y su público, Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P. (2014). El sentido social del gusto. Elementos para una sociologia de la cultura, Buenos Aires: Siglo XXI.

Convenio de Berna para la Protección de las Obras Literarias y Artisticas (1979) Droit de Suite. Articulo 14o.

Convenio de Berna para la Protección de las Obras Literarias y Artisticas del 9 de septiembre de 1886, completado en Paris el 4 de mayo de 1896, revisado en BERLíN el 13 de noviembre de 1908, completado en Berna el 20 de marzo de 1914 y revisado en Roma el 2 de junio de 1928, en Bruselas el 26 de junio de 1948, en Estocolmo el 14 de julio de 1967 en Paris el 24 de julio de 1971 y enmendado el 28 de septiembre de 1979.

Findlay, M. (2013), "Eufrosine: el valor social del arte", en El valor del arte. Dinero, poder, belleza, colección de arte, mercado y derecho, Barcelona: Fundación Gala-Salvador Dali.

Fleck, R. (2014), El sistema del arte en el siglo XXI. Museos, artistas, coleccionistas, galerias, Buenos Aires: Mardulce.

Furió, V. (2001), Sociologia del arte, Madrid: Cátedra.

Graw, I. (2013), ¿Cuánto vale el arte? Mercado, especulación y cultura, Buenos Aires: Mardulce.

Heinich N. (2002), La sociologia del arte, Ediciones Nueva Visión: Buenos.Aires.

Huyssen, A. (2001), En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

International Association of Art (IAA) Europe (2019) "Exhibition Remuneration in Europe: Pay the artist now!". Disponible en https://www.iaa-europe.eu

Katzenstein, I. e Iglesias, C. (comp.) (2017), ¿Es el arte un misterio o un inisterio? El arte contemporáneo frente a los desafios del profesionalismo, Buenos Aires: Siglo XXI.

Ley 25.140 (1999) Aprobación del Convenio de Berna para la Protección de las Obras Literarias y Artisticas, el Tratado de la Organización Mundial de la Propiedad Intelectual OMPI sobre Interpretación o Ejecución y Fonogramas y el Tratado de la Organización Mundial de la Propiedad Intelectual. Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina, agosto 4 de 1999.

Marchione, L. (2013), "Fundamentos para implementar el droit de suite para las Artes Visuales, La Ley On Line, AR/ DOC/3404/2013.

Marx, K. (1980), Teorias sobre la plusvalia (Wenceslao Roces, trad.), México: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (1990) (1867)) El capital: critica de la economia politica, México: Siglo XXI Editores.

Marx, K. (2014), Antologia, Buenos Aires: Siglo XXI.

Moulin, R. (2012), El mercado del arte. Mundialización y nuevas tecnologias, Buenos Aires: La Marca Editora.

Rodriguez Vicén, Javier (2001), "El derecho patrimonial de autor sobre las obras plásticas y fotográficas: referencia especial a los derechos de exposición al público y de seguimiento (droit de suite)" OMPI-SGAE/DA/SRZ/01/13. Disponible en https://www.wipo.int/mdocsarchives/OMPI_SGAE_DA_SRZ_01/OMPI_SGAE_DA_SRZ_01_13_S.pdf

Senado de la Nación Argentina (2015). Proyecto de ley Derecho de Participación, CD-52/15, Buenos Aires: 27 de mayo de 2015.

Senado de la Nación Argentina (2019). Proyecto de ley Derecho de Participación, (S-2974/19), Buenos Aires: ingreso 15-10-2019.

Shiner L. (2004), "El artista, la obra y el mercado", en La invención del arte. Una historia cultural, Madrid: Paidós.

Published

2020-08-04

How to Cite

Delnegro, M., & Longo, N. (2020). Labor and production conditions in the visual arts. Some reflections on the right pf participation. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(8). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/730
Share |