Why do we study? An analysis of job placement opportunities for students and graduates of the Acting Technician Cursus at La Plata Theater School (Argentina)

Authors

  • Juliana Diaz CONICET / FaHCE-UNLP

Keywords:

Acting, Theatre, Work, Education, La Plata

Abstract

In this article we propose to analyze the representations of students and graduates from the Acting Technician at the La Plata School of Theater (ETLP) regarding their professional training and job placement. To do this, in 2018 we conducted sixteen in-depth interviews with actors and actresses residing in the city of La Plata, Argentina. In addition, we have carried out participant observations to two casts of La Plata and a total of eighty-nine surveys virtually. For its analysis, the data constructed from a qualitative perspective from techniques and instruments typical of qualitative and quantitative methodology have been put into dialogue. These data were analyzed from analytical categories incorporated in relation to a certain bibliography related to the subject, recovering a transdisciplinary methodology (Bugnone, Fernández, Capasso and Urtubey, 2016). For this, we have included aspects of sociology, economics, theater theory, philosophy, history, urban planning, and literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baranger, D. (1992), Construcción y análisis de datos. Posadas: Editorial Universitaria de Misiones.

Basanta L., y del Marmol, M. (2017). ¿Y si lo hobbie habita lo profesional? Apuntes sobre el trabajo en el teatro independiente platense. Buenos Aires: Ediciones del CCC Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.

Basanta L. y del Mármol, M. (2020). "El arte no paga". Reflexiones sobre el trabajo artistico en el contexto del capitalismo contemporáneo. Trabajo y Sociedad XXI (35), 297-316. Disponible en https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/35%20AA%20DEL%20MARMOL%20Y%20BASANTA,%20El%20arte%20no%20paga.pdf

Bauman, Z. (2013). La cultura en el mundo de la modernidad liquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociologia de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Bugnone, A., Fernández, C., Capasso, V. y Urtubey, F. (2016). ¿Cómo investigar prácticas artisticas desde las ciencias sociales? Algunas reflexiones epistemológicas y metodológicas. 4to Congreso Internacional Artes en Cruce, 6 -9 abril, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6418/ev.6418.pdf

Del Marmol, M. (2018). Hacer de la necesidad virtud. Ser teatrista independiente como modo de legitimación. Tempos e Espaí§os em Educação 11 (24), 99-110.

Diaz, J. (2018). Los discontinuos: Situaciones laborales de actores y actrices en teatro independiente platense. (Tesis de grado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación para optar al grado de Licenciada en Sociologia. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1645/te.1645.pdf

Di Sarli, N. (2014). Historia del teatro en el periodo fundacional de La Plata (1890-1930): identidad urbana y proyecto artistico (Tesis de Maestria). Facultad de Bellas Artes. Disponible en http://hdl.handle.net/10915/36340

Gonzalez Velasco, C. (2012). Gente de teatro. Buenos Aires: Siglo XXI.

Infantino, J. (2011). Trabajar como artista. Estrategias, prácticas y representaciones del trabajo artistico entre jóvenes artistas circenses. Cuadernos de antropologia social (34).

López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). La encuesta (capitulo II). En P. López-Roldán y S. Fachelli, Metodologia de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallí¨s): Dipí²sit Digital de Documents, Universitat Autí²noma de Barcelona. Disponible en: http://ddd.uab.cat/record/163567

Fukelman, M. (2016). Aportes para la historia del teatro independiente de Buenos Aires. Panambi (2), 47-62. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/318334358_Aportes_para_la_historia_del_teatro_independiente_de_Buenos_Aires

Fukelman, M, (2017). El concepto de "teatro independiente" en Buenos Aires, del Teatro del Pueblo al presente teatral: estudio del periodo 1930-1946. Tesis Doctoral otorgada por la Facultad de Filosofia y Letras de la Universidad Nacional de Buenos Aires. Disponible en http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4668

Jacinto, C. (2016) "De los derechos a las garantias en las transiciones de los jóvenes al empleo. Alcances y limites de las tramas entre educación secundaria, formación para el trabajo y protección social". En Jacinto, C. (2016) (coord.). Protección social y formación para el trabajo de jóvenes en la Argentina reciente: entramados, alcances y tensiones. Buenos Aires: Instituto de Desarrollo Económico y Social.

Jacinto, C. (2016a). Educación y trabajo en tiempos de transiciones inciertas. Páginas de Educación 9 (2), 155-163.

Marx, K. (2016). El Capital. Madrid: Akal.

Mauro, K. (2018). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores en el teatro porteño. Pilquen 21 (5), 38-48.

Mauro, K. (2018a). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artistico. Telón de Fondo (27), 114-143.

Méda, D. (2007). ¿Qué sabemos sobre el trabajo?. Revista de Trabajo. Nueva época 3 (4), 17-32.

Menger, P. M. (2009). L'art analysé comme un travail. Idées économiques et sociales 4 (158).

Neffa, J. C. (2003) "Anexo. Glosario y definiciones". En El trabajo humano. Contribución al estudio de un valor que permanece. Buenos Aires: Lumen-Humanitas/PIETTE del CONICET/Trabajo y Sociedad.

Paugam, S. (2012). Protección y reconocimiento. Por una sociologia de los vinculos sociales. Papeles de CEIC (82), 1 - 19.

Pelletieri, O. (2006). ‘Algunos aspectos del "teatro de arte" en Buenos Aires (1930-1975)’. En Pelletieri, O. (2006). Teatro del Pueblo: Una utopia concretada. Buenos Aires: Galerna.

Rancií¨re, J. (2002). La división de lo sensible. Barcelona: Salamanca.

Rancií¨re, J. (2017). La noche de los proletarios. Archivos del sueño obrero. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rius-Ulldemolins J. (2014). ¿Por qué se concentran los artistas en las grandes ciudades? Factores infraestructurales de localización, estrategias profesionales y dinámicas comunitarias. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (147), 73-87.

Salvia, A., Van Raap, V., Tinoboras C. y Bognfilio, J. (2008). Educación y trabajo: un estudio sobre las oportunidades de inclusión de los jóvenes tras cuatro años de recuperación económica. En Salvia, A. Jóvenes promesas. Trabajo, educación y exclusión social de jóvenes pobres en la Argentina post-crisis. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Serrano, R. (2004). Nuevas tesis sobre Stanislavski. Fundamentos para una teoria pedagógica. Buenos Aires: Atuel.

Published

2020-08-06

How to Cite

Diaz, J. (2020). Why do we study? An analysis of job placement opportunities for students and graduates of the Acting Technician Cursus at La Plata Theater School (Argentina). Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(8). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/733
Share |