Going to safety? Safety conditions and employment insurance status in Argentine artists
Keywords:
work, risk, insurance, security conditions, artistic fieldAbstract
This article propose to analyze and give an account of the security conditions and the insurance situation that cover the shows artists in Argentina. Our goal is to demonstrate and analyze the particularities that are established in relation to the work insurance of these people as well as to specify the way in which their working conditions are carried out. For this, we will not only review the existing blibliography on the working conditions of atypical works but we will also keep in mind the law in force in Argentina in order to show a synthetic map that exemplifies the status of these workers.Downloads
References
Anzoategui, J. (2013, 6 de mayo), "Las insólitas pólizas de seguros de los famosos", Tres Lineas. Disponible en: http://www.treslineas.com.ar/insolitas-polizas-seguros-famosos-n-863207.html
Buroway, M. (2006). El consentimiento en la producción. Los cambios del proceso productivo en el capitalismo monopolista. Madrid: Ministerio de trabajo y Seguridad Social.
Battezzati, S. (2019). Breve historia de un modo de producción en el teatro alternativo en Buenos Aires. Latin American Theatre Review, 53(1), 5-22.
De la Garza Toledo, E. (2009), "Hacia un concepto ampliado de trabajo". En:Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales, Vol. I, CLACSO. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20160216041739/07.pdf"
Fiorentino, D. (2017, 19 de septiembre), Seguros de Espectáculos: El Show debe seguir, Revista Estrategas. Disponible en: http://www.revistaestrategas.com.ar/revista-678.html 19/9/2017
Lorey, I. (2006), Gubernamentalidad y precarización de si. Sobre la normalización de los productores y productoras culturales, Brumaria (7). Disponible en: http://brumaria.net/publicacionbru7.htm), y publicación multilingí¼e en transversal: máquinas y subjetivación, noviembre de 2006 (http://eipcp.net/transversal/1106/lorey/es).
Marin, F. (2018), Los trabajadores del arte. El caso de los directores de teatro independiente en Córdoba, Pilquen 21 (3). Disponible en: http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2084/58591
Mauro, K. (2018), Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artistico, Telón de fondo. Revista de teoria y critica teatral (27). Disponible en: https://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero27/seccion/190/dossier.html
Mecca, R. (2018), Manual del profesional del seguro, Buenos Aires: Roberto Mecca Ediciones.
Noguera, L. (2018), Las condiciones laborales en las compañias teatrales de José Podestá (1872-1937), Telón de fondo. Revista de teoria y critica teatral (27). Disponible en: http://www.telondefondo.org/index.php
Shirkin, S. (2018), El artista de variedades en el Buenos Aires de principios del siglo XX. Telón de fondo. Revista de critica y teoria teatral (27). Disponible en: http://www.telondefondo.org/numero27/seccion/190/dossier.html
Silva, P. (20/10/2018), "Canibalización del teatro independiente". Disponible en: https://silva.com.ar/canibalizacion-del-teatro-independiente/
Vejar, D.J. (2014). La precariedad laboral, modernidad y modernización capitalista: Una contribución al debate desde América Latina. Trabajo y sociedad, (23), 147-168.
Verzero, L. (2010), Leónidas Barletta y el Teatro del Pueblo: problemáticas de la izquierda clásica, Telón de fondo. Revista de teoria y critica teatral. (11). Disponible en: https://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero11/articulo/282/leonidas-barletta-y-el-teatro-del-pueblo