Acting technique and emotional care: casting practice in the world of audiovisual acting work

Authors

  • Pablo Salas Tonello Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martin

Keywords:

casting, acting, emotions, audiovisual

Abstract

This article analyzes some labor aspects of audiovisual acting in Buenos Aires, particularly the casting practices, i.e. auditions where actors are recruited. The work inquires how acting technique and emotional care are related in audiovisual castings, and compares it with theater auditions, in order to know the new experiences that theater actors may have in those contexts. Two main methodological instruments have been used. First, there were analyzed some tutorial videos that give recommendations on how to do a "good" casting. Secondly, there were made two in-depth interviews with young actresses with wide experience in casting. The article presents an exploratory study that inquires the different criteria and ethical and esthetical arguments used to explain the casting practice. The work shows that casting’s short time limits actor’s and actresses’ possibilities. Besides, the article shows the blurring frontiers between acting techniques and emotional care techniques demanded in casting context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Salas Tonello, Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martin

Profesor en Letras por la Universidad Nacional de Tucumán, Magister en Sociologia de la Cultura y el analisis cultural y doctorando en Sociologia en el Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martin, becario de Conicet. Interesado en el estudio de los mundos profesionales artisticos, la sociologia del arte y del trabajo creativo.

References

Abramowski, A.; Canevaro, S. (comp.) (2017) Pensar los afectos. Aproximaciones desde las ciencias sociales y las humanidades. Buenos Aires: Ediciones UNGS.

Battezzati, S. (2017a) Histriónicos y emocionales: dos formas de composición en el teatro de Buenos Aires. Estudios de teoria literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades 6 (11).

Battezzati, S. (2017b): Histriónicos y emocionales: la formación de los estudiantes en dos estilos de actuación en Buenos Aires. Tesis de Doctorado en Antropologia Social. Inédita. IDAES-UNSAM.

Bayardo, R. (1997) El teatro "off Corrientes". ¿Una alternativa estético-cultural? Tesis de Doctorado en Antropologia. Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires. Inédita.

Becker, H. (2009) Outsiders. Hacia una sociologia de la desviación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bericat Alastuey, E. (2000) La sociologia de la emoción y la emoción en la sociologia, Papers 62: 145- 176.

De Certeau, M. (2008) La invención de lo cotidiano 1. Artes de hacer. Universidad Iberoamericana.

De la Garza Toledo, E. (2009) "Hacia un concepto ampliado de trabajo" en Neffa, J.C.; De la Garza Toledo, E.; Muñiz Terra, L. (comp.) Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales(111-140). Buenos Aires: CICCUS .

Grossberg, L. (2012) Estudios culturales en tiempo futuro. Cómo es el trabajo intelectual que requiere el mundo de hoy. Buenos Aires : Siglo XXI:.

Hochschild, A.R. (2012) The managed heart: commercialization of human feeling. Londres: University of California Press.

Lizé, W. (2015) Présentation: trajectoires de consécration et transformations des champs artistiques. Sociologie et sociétés 47(2) : 5-16.

López L., González J., y Blandón A. (2018). Trabajo emocional: conceptos y caracteristicas. Revisión de literatura. Civilizar, 18(35): 103-114.

Mauro, K. (2011) La técnica de actuación en Buenos Aires. Elementos para un Modelo de Análisis de la Actuación Teatral a partir del caso porteño. Tesis de Doctorado inédita. Tomos I y II. Facultad de Filosofia y Letras. UBA.

Mauro, K. (2014) El "Yo Actor": Identidad, relato y estereotipos. AURA. Revista de Historia y Teoria del Arte (2).

Mauro, K. (2014) Elementos para un análisis teórico de la actuación. Los conceptos de Yo Actor, Técnica de Actuación y Metodologia Especifica" Telón de fondo (19).

Mauro, K. (2018) Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artistico. Telón de fondo (27).

Mauro, K. (2019) "Los estudios sobre la actuación como campo de investigación autónomo" en Mauro, K. (coord.), La actuación y la escena contemporánea argentina. Revista Europeia de Estudios Artisticos.

Menger, P.M. (2001) Artists as Workers: Theoretical and Methodological Challenges. Poetics 28(4): 241-254.

Menger, P.M. (2016) Sociology and Creative Work: a Critical Debate. ASA Sociology of Culture Newsletter 28 (2) : 6-12.

Misdrahi, M. (2015) íŠtre "découvert" ou se faire "reconnaí®tre"? Le processus de détermination de la valeur dans l’attribution de bourses en arts visuels. Sociologie et Societé. 47 (2): 65-83.

Perinelli, R. (2014) Teatro: de independiente a alternativo.. Cuaderno del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(50) : 81-90.

Scheff, T. (2000) Shame and the Social Bond: A Sociological Theory, Sociological Theory. 18 (1): 84-99.

Thibault, A. (2015) íŠtre ou n’est pas être. La gení¨se de la consécration théâtrale ou la constitution primitive du talent. Sociologie et societés. 47 (2): 87-111.

Published

2020-08-14

How to Cite

Salas Tonello, P. (2020). Acting technique and emotional care: casting practice in the world of audiovisual acting work. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(8). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/735
Share |