Precariousness of work in the fields of art and culture: its contradictions, heterogeneity and inequalities. An approach of the Argentine audiovisual industry
Keywords:
precarious work, audiovisual industry, artistic workAbstract
This article analyzes the issue of precarious work in the fields of arts and culture. In particular, we propose to contribute to unravel its main contradictions and unmask its most important idealizations by an empirical approach founded on the audiovisual industry in Argentina. This approach combines quantitative and qualitative techniques, centrally, analysis of documentary sources and statistics, and in-depth interviews. First, we address the contradictory nature of this precarious work, which tends to be autonomous and vocational, but which also constrains from classic and renewed forms of exploitation and dependency. We also show that job insecurity in the audiovisual field is very heterogeneous and uneven according to organizational, class and gender factors. Second, we analyze the challenges and possibilities that arise in these productive areas to respond collectively to the prevailing job insecurity, taking into account the prevailing trends towards the fragmentation and individualization of experiences. The analysis developed in the Argentine audiovisual industry allows us to affirm that union and collective organization practices based on the profession and gender activism constitute important social forces to respond to the challenging processes of job degradation and precariousness.Downloads
References
Almeida, R. (2018). Eu sei o meu lugar: Relações de trabalho e gênero na produção cinematográfica da Globo filmes. Tesis Doctoral UNICAMP, Brasil. Manuscrito Inédito.
Barbier, J.C. (2005). La précarité, une catégorie franí§aise á l’épreuve de la comparaison internationale, Revue franí§aise de sociologie, 46 (2): 251-371
Blair, H. (2001). ’You’re Only as Good as Your Last Job’: the Labour Process and Labour Market in the British Film industry. Work, Employment &Society 15 (1):149-169
Bourdieu, P. (2006). La distinción. Criterios y bases socials del gusto. Buenos Aires: Taurus
Bourdieu, P. (2005). Las estrucutras sociales de la economia. Buenos Aires: Manantial
Bridgstock, R. (2011). Skills for creative industries graduate success. Education & Training, 53: 9–26.
Bulloni, M.N. y A. Del Bono (2019). El trabajo en la producción cinematográfica argentina en foco. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (19).
Bulloni, M.N. y G. Pontoni (2019). Respuestas y desafios sindicales frente a la tercerización y la flexibilización laboral. Un análisis en el sector de producción de contenidos para TV en Argentina (2011-2018). Teoria Juridica Contemporânea. Periódico do programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal de Rio de Janeiro. 4 (2).
Bulloni, M.N. (2018). Coordinación y Presentación del Dossier "Trabajo, Arte y Cultura" Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo 22 (37): 161-168.
Bulloni, M.N. (2017). Fragmentación productiva y regulación del trabajo en la producción audiovisual argentina. Tendencias sectoriales en contextos de internacionalización. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo 22 (36): 45-64
Bulloni, M.N. (2017). Trabajo audiovisual: tercerización e inestabilidad. Regulaciones y respuestas sindicales. Revista de Ciencias Sociales 30 (40): 109-128
Bulloni, M.N. (2014). Alcances y desafios del accionar sindical en contextos productivos flexibles. Un análisis en el sector de producción de cine publicitario en Argentina, Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo 18 (29): 141-165
Bulloni, M.N. (2010). El detrás de cámara de la producción audiovisual: un calidoscopio de nuevas y viejas formas de regulación, So