The Wal-Mart culture in Mexico and the systems worker in the information age

Authors

  • Gabriela Victoria Alvarado Universidad Autónoma Metropolitana

Keywords:

Work Culture, Labor Virtuality, Labor control

Abstract

In the nineties of the twentieth century, with the expansion of the transnational Wal-Mart in several countries, including Mexico, and according to its business strategy, while equipment was installed in stores, marketing techniques were imposed and distribution logistics, the "Wal-Mart Culture" was also established. The objective of this research is the analysis of the Wal-Mart corporate culture and the various types of relationships that interact with it: technological-labor, communication and power. Methodologically, various research techniques have been used, such as field work as an unknown and native participant observer, the application of questionnaires, the conduct of semi-structured interviews. As findings, some of the mechanisms of cultural training were unveiled by the company and the various forms of interpellation and negotiation by the Telematic Systems workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Victoria Alvarado, Universidad Autónoma Metropolitana

Doctorado en Estudios Sociales en la Universidad Autónoma Metropolitana.

References

Aguado J. C y Portal M. (1991),Tiempo, espacio e identidad social, Alteridades (2).

Alvarado Garcia, R. (2006), México-Wal-Mart: una relación de éxito y mutuo beneficio, Tesis de Licenciatura, Relaciones Internacionales, Universidad de la Américas-Puebla

ílvarez, J.; Tilly, C. (2005). Participación Extranjera en el Autoservicio mexicano. Disponible en: http://www.uml.edu/centers/CIC/Research/Tilly_Research/Mexico/Alvarez-Tilly,%20Wal-Mart%20en%20Mexico-rev%20ct%20300905-pub.pdf

Antunes, R. (1999). ¿Adiós al Trabajo? Ensayo sobre las metamorfosis y el rol central del mundo del trabajo, Caracas: Ediciones la Chispa.

Bank Muñoz, et al (2018). Wal-Mart in the Global South, Austin: University Texas Press.

Bernal Meza, R. (2000). Sistema Mundial y MERCOSUR. Globalización, regionalismo y politicas exteriores, Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano.

Bribiesca Silva, C. (2005). Wal-Mart un impacto en la economia, de 1991-2004, Tesis licenciatura, Facultad Economia de la UNAM

Bonacich, E. & Khaleelah, H. (2006). "Wal-Mart and the Logistic Revolution", in Lichtenstein, N. (ed.) (2006). Wal-Mart: The Face of Twenty-First-Century Capitalism (163-188), New York, The New Press.

Bourdieu, P. & Passeron, J.C. (1995). La reproducción. Elementos para una teoria del sistema de enseñanza, México: Editorial Fontamara.

Bouzas, A. y Reyes, L. (2007). "Wal-Mart" en Bouzas (coord.) Contratación colectiva de protección en México. Informe a la Organización Regional Interamericana de Trabajadores (ORIT), México: UNAM-IIE.

Castells, M. (2004), La era de la información: La sociedad red, Vol. I, México: Siglo XXI.

Ceceña, A. (2008). "Proceso de automatización y creación de equivalentes generales tecnológicos", en Ceceña, A. (Comp.), La tecnologia como instrumento del poder, Disponible en: http://www.bibliodgsca.unam.mx/libros/

Conde Garcia, E. (2009) El estado de indefensión de los trabajadores del grupo Wal-Mart de México en el D.F. ante los contratos de protección colectiva, Tesis de Licenciatura, Facultad de Estudios Superiores Acatlán de la UNAM

Dunnet, J. & Stephen, A. (2006). "Falling Prices, Happy Faces: Organizational Culture at Wal-Mart," in Brunn. S. (ed.). Wal-Mart World: The World’s Biggest Corporation in the Global Economy (79-90), New York.

Foucault, M. (2005), Vigilar y castigar, México: Siglo XXI Editores.

Garcia Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados, Buenos Aires: Gedisa.

Geertz, C. (1991). La interpretación de las culturas, Barcelona: Gedisa.

González Romo, Z. (1996). Los ritos y rituales en la Cultura Corporativa de Wal-Mart Super Center, Programa de Doctorado en Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona.

Hernández Castro, J. (2008). Abuso corporativo laboral. El caso Wal-Mart, Tesis de Maestria en Estudios Sociales, Universidad Autónoma Metropolitana

Hoopes, J. (2006). "Groth Trough Knowledge: Wal-Mart, High Technology. And the Ever Less Visible Hand of the Manager", in Lichtenstein, N. (ed.) (2006). Wal-Mart: The Face of Twenty-First-Century Capitalism (83-106), New York: The New Press.

Lichtenstein, N. (ed.) (2006). Wal-Mart: The Face of Twenty-First-Century Capitalism, New York: The New Press.

Moguel Liévano, et al (2012). La responsabilidad social de las empresas: el caso de las organizaciones extranjeras del sector comercio en el Estado de Chiapas, PROMEP/UNACH

Moreton, B. E. (2006). "It Came from Bentonville: The agrarian Origins of Wal-Mart Culture" in Lichtenstein, N. (ed.) (2006). Wal-Mart: The Face of Twenty-First-Century Capitalism (57-82), New York: The New Press.

Petrovic, M. & Hamilton, G. (2006). "Making Global Markets: Wal-Mart and Its Suppliers" in Lichtenstein, N. (ed.) (2006). Wal-Mart: The Face of Twenty-First-Century Capitalism (107-142), New York: The New Press.

Peña Saint Martin F., Ravelo Blancas P. & Sánchez Diaz S. (coord.).Cuando el trabajo nos castiga. Debates sobre el mobbing en México. México: Ediciones Eón, UAM- A y Servicio Europeo de información sobre el Mobbing.

PRODESC (2008). Lo barato sale caro. Violaciones a los derechos humanos laborales en Wal-Mart México, Informe Organización no gubernamental.

Reygadas, L. (2000). "De la conciencia de clase a la business anthropology: Los estudios sobre cultura y trabajo en México", Inventario Antropológico, Anuario de la Antropologia Mexicana, Vol.6, UAM-I, México.

Reygadas, L. (2002). Ensamblando culturas. Diversidad y conflicto en la globalización de la industria, Barcelona: Gedisa.

Robbins, S. P. (1997), Comportamiento organizacional, México: Prentice-Hall Hispanoamericana.

Slater, R. (2004) La cultura Wal-Mart. La historia de una nueva generación de lideres que convirtió el legado de Sam Walton en la compañia #1 del mundo, México: Aguilar.

Software, System Software, URL: https://web.archive.org/web/20010530092843/ http://home.olemiss.edu/~misbook/sfsysfm.htm

Thompson, J. B. (1998). Ideologia y cultura moderna, México: UAM-Xochimilco.

Vázquez Huérfano, M.A. (2011). Propuesta de un Modelo de Gestión de la Innovación en empresas comerciales, caso Wal-Mart, Tesis de Maestria, CIEAS del IPN

Victoria, G. (2009) El trabajador de sistemas telemáticos y la nueva cultura laboral en Wal-Mart México, Tesis Licenciatura en Antropologia Social, ENAH, México

Wanní¶ffel, M. (1998). "Interrogantes sobre la cultura laboral de la competitividad internacional" en Guadarrama Olivera, R. (coord.). Cultura y trabajo en México. Estereotipos, prácticas y representaciones, México: UAMI, Juan Pablos Editor, Fundación Friedrich Ebert.

Wal-Mart de México. Libro de Beneficios para Asociado consultado el 20 de septiembre del 2020 https://one.Wal-Mart.com/content/dam/themepage/pdfs/AssociateBenefitsBook-Spanish-2020.pdf

Wal-Mart de México, "Informe Financiero" (2000-2018), México

Wal-Mart de México-Normatividad Recursos Humanos (2001), Politicas Corporativas, clave POLRH00

Wal-Mart de México-Normatividad Recursos Humanos (2002), Politica Linea Directa, clave POLRHA35

Wal-Mart de México-Recursos Humanos, "Programa de Transmisión de la Cultura Wal-Mart" (2004), México

Wal-Mart Normatividad Recursos Humanos (2005), Declaración de Ética, clave POLRH56

Weber, M. (1993). La ética protestante y el espiritu del capitalismo, Barcelona: Edit. 62.

Zemelman, H. (1987), Conocimiento y sujetos sociales. Contribución al estudio del presente, El Colegio de México.

Published

2020-12-03

How to Cite

Victoria Alvarado, G. (2020). The Wal-Mart culture in Mexico and the systems worker in the information age. Revista Latinoamericana De Antropologia Del Trabajo, 4(9). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/786
Share |