Importance of collective accompaniment, resistance processes and their psychosocial factors in the faith of the LGBTQ+ community
Case study: Colectivo Teresa de Cepeda y Ahumada
Keywords:
Catolicismo, queer, discriminación, sexualidad, LGBTQ , Fe inclusivaAbstract
The purpose of this research is to address the existing problems between religiosity and sexual diversity communities, taking as a case of study the Teresa de Cepeda y Ahumada Collective; a collective made up of people from the LGBTQ+ community who practice the Catholic faith from new perspectives and models. In this sense, the research seeks to describe the theological model proposed by the Collective from the problems they experience, and to explore the tensions, debates, and problems they have had to resolve and face to reach the construction of this model, and the sense it has for the community as well. To carry out the research, many techniques were used: field observation, semi-structured interviews, focus groups, and observation of their digital communities. The results obtained reflect the important role and presence that the collective has in Latin American society, as well as the activities and the face-to-face and digital social work they carry out; in addition, the tensions, debates, and problems that the collective faces from the "conservative" religious community and other groups of sexual diversity that do not agree with the collective were evidenced. In conclusion, the Teresa de Cepeda y Ahumada Collective represents an alternative way of living Catholic religiosity for LGBTQ+ people, in which discrimination has no place.
Downloads
References
Aguiló, A. (2009). Pensamiento abismal, diferenciación sexual desigual y homofobia eclesial. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 23(3), : https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18111418001
Bárcenas, K. (2014). Iglesias y grupos espirituales para la diversidad sexual y de género en México: intersecciones sobre religión y género. Revista de Estudios Sociales, (49),33-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81530871004
Bárcenas, K. (2019). Apropiaciones LGBT de la religiosidad popular. Desacatos. Revista De Ciencias Sociales, (61), 98–113. https://doi.org/10.29340/61.2135
Bárcenas, K., Delgado, C. (2021) Religión, género y sexualidad: entre movimientos e instituciones. Instituto de Investigaciones Sociales, UNAM. https://www.iis.unam.mx/religion-genero-y-sexualidad-entre-movimientos-e-instituciones/
Birman, P. (2005). "Transas e transes: sexo e gênero nos cultos afro-brasileiros, um sobreví´o". Revista Estudos Feministas 13, 2: 403-414. https://www.redalyc.org/pdf/381/38113214.pdf
Castaño, C., Quecedo, R. (2002). Introducción a la metodologia de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación, CONAPRED (2016). Glosario de la diversidad sexual, de género y caracteristicas sexuales. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/225271/glosario-TDSyG.pdf
Fernandez - Rodriguez, M., & Calderón-Squiabro, J. (2014). Prejuicio y distancia social hacia personas homosexuales por parte de jóvenes universitarios. Revista puertorriqueña de psicologia 25 (1), 52-60
Gómez, A. (2014). Pisándole la cola al diablo: mujeres y hombres homosexuales que desean permanecer en la iglesia católica. Revista Palabra, Palabra Que Obra, 14(14), 174–194. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.14-num.14-2014-53
González, G. (2016). ¿Cómo se vive una FE de Queer? Los retos de las teologias de liberación. Último Andar, (29), 280-294. https://revistas.pucsp.br/ultimoandar/article/view/31328/21823
Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733230009
Montero, M. (2003). Teoria práctica de la psicologia comunitaria. Paidós.
Natividade, M. (2006). "Homossexualidade, gênero e cura em perspectivas pastorais evangélicas". Revista Brasileira de Ciências Sociais 21, 61: 115-132. https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/LQHjv7CsL3dNGrXzDmMBFzv/?lang=pt
Nieves Rosa, LE. (2012). Homofobia al Estilo Universitario. Revista Puertorriqueña de Psicologia, 23, 62-76.
Orellana, D., Sánchez, M. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista de Investigación Educativa, 24(1),205-222. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321886011
Roccia M., (2015). El Discurso de la Iglesia Católica: Aborto, homosexualidad y pederastia. Discurso & Sociedad, 9(4), Recuperado de: http://www.dissoc.org/ediciones/v09n04/DS9(4)Roccia.pdf
Tinoco, A., Olivares, O. (2019). Psicologia social de la religión. Hacia una construcción desde la psicologia social. Estudios de psicologia social en México. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa. México 2019.
Toro - Alfonso, J. & Varas-Diaz, N. (2004). Los otros: prejuicio y distancia social hacia hombres gay y lesbianas en una muestra de estudiantes de nivel universitario. International Journal of clinical and Health Psychology, 4(3), 537- 551.
Vaquero, C. P. (2014). Homosexualidad y religiones: Consideraciones divinas y humanas. Derecho y cambio social, 11(35), 36.