Migration and religiosity in Tijuana (Mexico): the case of Juan Soldado

Authors

  • Julián David Rengifo López

Keywords:

migration, Juan Soldado, popular saints, Tijuana, Mexico

Abstract

This article analyzes the devotion to Juan Soldado in relation to the migratory experiences of his believers. The objective of this text is to define why this popular saint has acquired the role of protector of migrants. The information gathering process was carried out using the ethnographic method: observation and non-directed interviews carried out with the faithful who visit the altar of this popular saint. Likewise, the Critical Discourse Analysis was applied to the offerings hung in the soldier's chapel. This work concluded that the people who emigrated to the United States came to Juan Soldado because they considered him a real alternative to solve the problems of the route. These problems were not solved neither by the State nor by the Church.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julián David Rengifo López

Doctor en Estudios Sociales y Culturales por la Universidad Autónoma de Baja California.

References

Alcántara, H. (16 de enero de 2005). Olguita, la victima de Juan Soldado: entrevista a Feliza Rodriguez de Camacho. Frontera, págs. 4-5.

Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorias: ensayo sobe la geografia de la furia. Barcelona: Tusquets.

Arias, P. & Durand, J. (2009). Migración y devociones transfronterizas. Migración y Desarrollo, 7 (12), 5-26.

Carozzi, M. J. (2005). Revisitando la Difunta Correa: nuevas perspectivas en el estudio de las canonizaciones populares en el Cono Sur de América. Revista de Investigaciones Folclóricas, 20, 13-21.

Colatarci, M. A., & Vidal, R. (2008). Entre las devociones populares y el culto a los muertos en el paisaje ritual. LiminaR. Estudios Sociales y Humanisticos, VI (2), 128-141.

Cruz González, N. d. (2007). El poblamiento de Baja California y la influencia. Estudios Fronterizos, 8(16), 91-122.

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

De la Torre Castellanos, R. & Levitt, P. (2017). Religión y reescalamiento:¿cómo santo Toribio colocó a Santa Ana en el mapa transnacional religioso? Desacatos (55), 128-151.

Departament of Homeland Security. (2018). Border security metrics report. Washington: Departament of Homeland Security.

El Siglo de Torreón. (16 de febrero de 1938). Sangriento tumulto hubo en Tijuana B.C. . El Siglo de Torreón, págs. 1, 8.

El Siglo de Torreón. (17 de febrero de 1938). Tijuana está en estado de sitio. El Siglo de Torreón, pág. 1.

El Siglo de Torreón. (18 de febrero de 1938). Se ejecutó al soldado sátiro. El Siglo de Torreón, pág. 1.

Eliade, M. (1981). Lo sagrado y lo profano. Barcelona: Guadarrama.

Enriquez Licón, D. E. (2008). La Iglesia Católica en Baja California: péndulo entre misión y diócesis. Frontera Norte, 20 (39), 7-35.

Frigerio, A. (1999). El futuro de las religiones mágicas en Latinoamérica. Ciencias sociales y religión, 1 (1), 51-88.

Garcia Searcy, E. (2010). Una década de crecimiento poblacional: análisis de la estructura demográfica de Tijuana 1940-1950 . Tesis de Maestria. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

González, C. & Reynoso, A. (2011). Juan Soldado: protector sobrenatural de los migrantes. Faeeba: Educação e Contemporaneidade, 20 (35), 217-228.

Hernández Hernández, A. (2013). Frontera norte de México: escenarios de diversidad religiosa. Tijuana, Zamora: El Colegio de la Frontera Norte, El Colegio de Michoacán.

Hernández Madrid, M. J. (2009). "El cuerpo del creyente y la experiencia del extranjero: Imágenes de los itinerarios de la identidad migrante". En O. Odgers Ortiz & J. C. Ruiz Guadalajara, Migración y creencia: pensar las religiones en tiempos de movilidad (31-50). Ciudad de México: Ciudad de México: El Colegio de la Frontera Norte, El Colegio de San Luis, Miguel íngel Porrúa.

Hobsbawm, E. (2001). Bandidos. Barcelona: Critica.

INAFED. (2 de febrero de 2021). Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México. Obtenido de Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal : http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM02bajacalifornia/mediofisico.html#:~:text=Limita%20al%20este%20con%20el,sur%20con%20el%20estado%20de

INEGI. (2020). México en Cifras. Obtenido de Instituto Nacional de Estadistica y Geografia: https://www.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=02

Jonsdottir, K. G. (2014). Bandoleros santificados: las devociones a Jesús Malverde y Pancho Villa. México: San Luis Potosi: El Colegio de San Luis, El Colegio de la Frontera Norte, El Colegio de Michoacán.

Morán Quiroz, L. R. (2009). "Devociones populares y comunidades transnacionales". En O. Odgers Ortiz, & J. C. Ruiz Guadalajara, Migración y creencia: pensar las religiones en tiempos de movilidad (75-99 ). Ciudad de México: El Colegio de la Frontera Norte, El Colegio de San Luis, Miguel íngel Porrúa.

Rocha, C. d. (2019). Bendito tú eres entre todos los bandidos: el culto transfronterizo a Jesús Malverde (siglos XIX-XXI). Frontera norte, 31.

Rodriguez-Becerra, S. (2008). "Los exvotos como expresión de las relaciones humanas con lo sobrenatural: nuevas perspectivas desde Andalucia". En C. Piñel Sánchez, M. Contreras Villaseñor & L. V. Elias Pastor, México y España. Un océano de exvotos: gracias concebidas, gracias recibidas (95-119). Zamora: Junta de Castilla y León, Museo Etnográfico de Castilla y León .

Vanderwood, P. (2006). "Juan Soldado: la canonización de un violador y asesino confeso". En M. J. Rodriguez-Shadow, & R. ívila, Santuarios, peregrinaciones y religiosidad popular (207-229). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Vanderwood, P. (2008). Juan Soldado: violador: asesino, mártir y santo. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte, El Colegio De San Luis, El Colegio de Michoacán.

Zenteno, R. M. (1995). Del rancho de la Tia Juana a Tijuana: una breve historia de desarrollo y población en la frontera norte de México. Estudios demográficos y urbanos, 10 (1), 105-132.

Published

2021-08-17

How to Cite

Rengifo López, J. D. (2021). Migration and religiosity in Tijuana (Mexico): the case of Juan Soldado. Sociedad Y religión, 31(57). Retrieved from https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/sociedadyreligion/article/view/850